Kehadiran Hari ini

Pengikut Zul Avanzato

Sunday, January 23, 2011

Jadilah Majikan Yang Beriman,Tegas dan Berkebajikan

Assalamualaikum all muslimin and muslimat sekalian......

Pengalaman aku sebagai majikan memang mencabar..Opss..bukan aku saja..Semua yang terlibat dalam menjadi Majikan i means...cewahhhh....^^Begini..Aku mahu kongsikan serba sedikit..Bak kata Rasulullah,sampaikanlah pesan walau sebaris ayat(lebih kurang)..Apabila kita diuji oleh Allah menjadi pemimpin,tak kiralah pemimpin negara ke,pemimpin sekolah or kolej ke,atau pemimpin ditempat kerja,kita seharusnya perlu menjaga hati orang dibawah kita,kerana orang dibawah @ yang dipimpin inilah yang menaikkan kita menjadi sebagai seorang pemimpin...

Banyak yang aku dengar,cerita orang,cerita rakyat dan cerita sensasi dikedai kopi,tentang Tauke yang lagaknya tak ubah seperti haiwan...opss...aku tak silap perkataan okey....
Majikan @ tauke ni lah yang tak masuk syurga..apasal aku kata camni??ye lah...bagi yang okey,alhamdulillah...Bagi tauke yang memerah keringat pekerja @buruh tetapi tidak membayar gaji sepenuhnya,memang tak berkat hidupnya,dulu kini dan selamanya....Kasihankan??pekerja yang memerah keringat bagai nak gila,tapi diperlakukan sedemikian...ada pulak tu,yang ditengking depan khalayak ramai....wahhhh....menyayat hati...
Tambah-tambah lagi majikan Melayu...Yang ingin sekali mengaut kekayaan dengan cepat...Lalu tidak mementingkan konsep dosa dan pahala...Sudahlah tidak solat kepada pemberi Rezeki dan penciptanya,Malah khianat pula kepada pekerja @ buruhnya...Adakah pekerja ini redha dengan perlakukan majikan sebegini?Akhirnya...Rezeki tidak berkat...Wang walaupun nampak banyak dimata zahir,tapi Hidup pula sering gelisah...Keberkatan umur pula ditarik Allah taala..Penyakit sering bertambah...Makan tak lalu,tidur juga tak lena..Adakalanya,masalah sering mendatang..Ingat!!!Tuhan nak tarik rezeki sekelip mata jer bhai!!!!Allahurabbi...

Banyak jika hendak aku nukilkan tentang majikan ni...bermacam-macam jenis...Ada yang mengikut hawa nafsu,bertuhankan ringgit semata-mata...Tidak sesekali sembahyang,tidak sesekali mengajar keluarga untuk mengenal agama..hanya bekerja mencari wang ringgit siang membawa kemalam...Tidakkah mereka ingat walau sedetik dihati dimana ajal bila-bila masa sahaja bakal mendekati..Allahhuakbar....Jauhilah aku dari menjadi seperti golongan Kacang lupakan kulit ni...
IKLAN BERBAYAR....

Pernah aku mendengar cerita dari sahabat,Ada seorang tauke nih,muda lah sangat...Dapat membeli tanah,kereta dan sebagainya...pekerja membanting tulang,tetapi majikan muda ni,tak pernah pun menolong atau bertanya tentang kebajikan pekerjanya,..Sampai waktu senja,kedai hendak tutup,muncul lah proton Satria sebuah..Tak lain dan tak bukan majikan muda tadi lol....sebelahnya pula anak gadis yang tak berapa nak cun...Majikan tadi hanya mengambil wang dan terus pergi berlalu meninggalkan kedai dan pekerjanya...Hidup hanya untuk enjoy dan berpesta...Itulah,kalau Tuhan nak bagi rezeki,terlalu mudah hambanya lalai dari mengingati pemberi Rezeki...

Aku pernah menjadi pekerja bagi seorang tauke cina semasa waktu dahulu...Aku juga pernah tidak dibayar gaji sepenuhnya...Alasannya pelbagai...Kebajikan aku tidak dijaga...lalu aku blah dari situ...Kesimpulannya,Majikan perlulah bersifat kebajikan,beriman,dan istiqomah...Dari situ aku belajar tentang menjaga hati pekerja...Hasil motivasi bertubi-tubi yang aku dengar dari percakapan Dato Dr Fadzilah Kamsah,dan dari sumber-sumber ilmu dari percakapan rakan-rakan dan teman-teman,dan juga dari Ayah aku sendiri,Alhamdulillah...dapat aku praktikkan...Tapi Majikan yang terlalu berlembut semestinya akan dipijak kepala oleh pekerja juga...Oleh itu,Tegas dan Matang kepada pekerja amatlah penting...Stabilkan kesemuanya nih,inshaallah....Selamat didunia dan diAkhirat....



2 comments:

PinQib said...

bukan stakat majikan setiap orang harus membuat kebajikan ke atas satu sama lain. kan kan??

|How to have a MIXED baby?|

Nismo BluebirD said...

betul...semuanya kene perbuat kebajikan,takkan nak tggu pusat kebajikan masyarakat je yang nak kene buat kebajikan..hehe...